Om værtskab

Værtskab handler om at få gæsten til at føle sig velkommen. Begrebet handler om, hvordan man skaber en gæstfri, varm autentisk og imødekommende atmosfære, hvor gæsterne føler sig værdsatte og respekterede. Værtskab omfatter mere end blot god service; det handler om hvordan vi udfører service og skaber en meningsfuld relation der går ud over de basale forventninger. Det handler om at skabe en følelse, der gør godt hos dem vi møder og er sammen med, og som samtidig får det bedste frem i os selv-

”Værtskab er en praktisk filosofi om kunsten i at få mennesker til at føle sig velkomne"

Jan Gunnarsson og Olle Blohm, 2007

Værtsskab centreres i sidste ende om menneskelige relationer. På overfladen adskiller vi os fra hinanden, men i vores indre er vi langt mere ens, end man umiddelbart forestiller sig – især når det kommer til, hvad vi som gæster søger og værdsætter i værtsgerningen. En vellykket vært er drevet af en iboende lyst og nysgerrighed for at skabe kontakt med gæsten, da dette er en del af kernen i værtsskabet.

Med omhu kan man udvise den bedste form for værtsskab, idet omhu betragtes som hjertet af værtsgerningen. Ved at lade omhu styre interaktionen med gæsten, møder man dem med respekt, empati og sympati – en indsats, der ikke går ubemærket hen.

I værtsskab har man fundet frem til 5 typer af nøgle adfærd, der skal være tilstede for at yde et godt værtskab overfor sine gæster. Det drejer sig om personlighed, fleksibilitet, samskabelse, emotioner og viden i samspil med jeres Brand personality, som tilsammen udgør et godt fundament for de overordnede rammer for værtskabet.

De 5 nøgleadfærd:

Personlighed: tager udgangspunkt i, når værtens personlighed kommer frem i samspil med gæsten, og dermed gør hele oplevelsen mere personlig.

Fleksibilitet: Når medarbejderne er nysgerrige og fleksible i forhold til gæstens behov, og kan tilpasse sin service derefter.

Samskabelse: Sker når der er et samspil mellem gæstens nysgerrighed, viden og evner. Dette er med til at forme mødet med medarbejderen.

Emotioner: Du er som vært opmærksom på gæstens sindstilstand, og på at skabe positive følelser hos gæsten, der kan sætte rammerne for en god og mindeværdig oplevelse.

Viden: Når gæsterne lærer noget nyt gennem mødet med værten/medarbejderne, og kan tage det med videre.

5 typer af nøgleadfærd, der skal være tilstede, for at yde godt værtskab!

Fra Nice Magasinet baseret på Sørensen, F., & Jensen, J.F. 2015

Tal om de forskellige typer af adfærd – hvornår oplever du, at din personlighed er i spil? Hvornår udviser du fleksibilitet, og er samskabende? Er du god til at skabe følelser og dele ud af din viden i dit møde med gæsten?

Jan Gunnarson er en ekspert indenfor værtskab. Hør ham fortælle mere om det i videoen

Forskellige eksempler på, hvordan du kan skabe værtskab i kontaktpunkterne

  1. Personlig velkomst: Værtens første interaktion med gæsten er afgørende. Ved at hilse personligt og venligt bydes gæsten varmt velkommen og føler sig straks værdsat.

  2. Opmærksomhed på detaljer: Ved at være opmærksom på små detaljer som at huske gæstens navn, præferencer eller tidligere besøg kan værten skabe en personlig forbindelse, der viser, at gæsten er vigtig og værdsat.

  3. Lydhørhed: En god vært er lydhør over for gæstens behov og ønsker. Ved at være åben for feedback og straks imødekomme eventuelle anmodninger viser værten, at gæstens komfort er en prioritet.

  4. Gæstfrihed i handling: Værtskabet demonstreres også gennem handlinger såsom at hjælpe med bagage, tilbyde forfriskninger eller give anbefalinger til lokale seværdigheder. Disse handlinger viser omtanke og skaber en positiv oplevelse for gæsten.

  5. Positiv attitude: Værtens attitude og energi kan have stor indflydelse på gæstens oplevelse. Ved at udstråle positivitet og entusiasme skaber du som vært en atmosfære, hvor gæsten føler sig velkommen og ønsket.Nysgerrig på at lære mere? Fordyb dig i nedenstående materiale!