
Anvendt økonomi dag 5
Den yderste krone - hvis en restaurant har et nettoresulat på 1.000,- per åbningsdag - hvilket er rigtig flot - og vi lykkes med at få solgt en ekstra flaske vin med bruttoavance på 500,- allersidst på aftenen, vil nettoresultatet forbedres med 50% - den yderste krone er VIGTIG!

Slides fra undervisningen - hent HER
Den yderste krone handler blandt andet om vores prissætning - er vores produkter prisfølsomme, eller kan vi hæve prisen? hvilken prisstrategi anvender vi? og hvordan arbejder vi aktivt sammen på tværs af profit- og omkostningscentre?

Når vi jagter den yderste krone skal vi både være skarpe på hvem vores gæst er, hvad der skaber værdi for gæsten og hvordan vores produkt og service matcher gæstens behov - derfor er det en god ide at både forstå hvem vores yndlingsgæst er og hvordan vi kan ændre vores posistion, for at blive endnu mere attraktiv.

I værktøjshæftet kan du finde alle de begreber og fagtermer vi anvender i faget. Til sidst i hæftet findes en lang række Q-A, som du kan printe ud og bruge til at quizze - enten alene, eller med en buddy