Autentisk Ledelse
DAG 3
HVORDAN LYTTER DU?
I hverdagen kan det være svært at lytte. Vi tror at vi lytter. Vi lader som om, at vi lytter. Vi lytter men glemmer. Ofte vil man være så optaget af egne arbejdsopgaver, at man egentligt ikke hører hvad der bliver sagt.
Derfor er “aktiv lytning” et bevidst valg.
Kan du ikke være aktiv lyttende fordi du har hovedet fyldt med andre ting, så meld det ud.
Når du er aktiv lyttende så stopper ‘kommentarsporet’ i dit eget hovedet. Du bliver i stand til også at læse andres følelser, når du lytter aktivt bl.a. ved at forstå deres kropssprog.
Man kan ´høre´ meget meget ved at være aktiv lyttede.
Model for aktiv lytning
Lederens konflikt-kompetence
Konflikter er et vilkår der skaber dynamik på arbejdspladsen. Det betyder at vores dagligdag reelt er fyldt med konflikter. Skillelinjen for hvornår konflikter skaber dynamik og udvikling, eller dræner samarbejdet og organisationen er hårfin.
At være bevidst om sin kommunikation og sikre en hensigtsmæssig adfærd over for hinanden er et ansvar man har uanset om man har ledelses ansvar eller ej.
At kommunikere tydeligt, konstruktivt og altid konfliktnedtrappende er essentielt for den sociale kapitals 3 diamanter.
Inden vi skal undersøge konflikter nærmere skal vi lige kende til begrebet følelsesmæssig intelligens. Læs teksten nedenfor.
At kommunikere konfliktnedtrappende gør dialogerne ligeværdige, og de kræver din tilstedeværelse, nysgerrighed og neutralitet, samtidig med at du holder ved egne synspunkter. Men pas på at du ikke kommer til at gå op af konflikttrappen. At du skifter fokus fra eget synspunkt til et du-sprog der kan opfattes som et angreb af modtager.

Konflikttrappen
Nedenstående er en video der gennemgår teorien om konflikttrappen. Se videoen. Derefter vil du blive introduceret til en revideret version af trappen - kun 7 trin og endnu mere praksisnær. Vi arbejder videre ud fra den revideret version, men du skal kende til teorien bag.
En revideret version af konflikttrappen ser således ud:
INTERN FEEDBACK- den svære samtale
De
Tankeløs feedback skaber konflikter, mens feedback med omtanke bidrager til konfliktforebyggelse og konfliktnedtrapning. Grundlæggende udvider du din bevidsthed om dig selv gennem feedback fra andre i dit blinde felt. Ligesom du ved at give andre feedback på det du ser, kan hjælpe andre med at blive en endnu bedre version af sig selv.
Carol Dweck beskriver i sin bog: Du er hvad du tænker - den nye mindset-teori om vejen til succes, hvordan mennesker med et fastlåst mindset mener, at ens egenskaber er hugget i sten. Dette skaber ifølge Dweck en tendens til at undgå udfordringer, give let op, se anstrengelse som nyttesøs og til at man føler sig truet af andres succes.
Mennesker der derimod har et udviklende mindset, mener, at ens basale egenskaber kan udvikles gennem ens egen indsats. Det betyder, at personer med udviklende mindset omfavner udfordringer, er vedholdende når de udfordres, ser anstrengelse som vejen til beherskelse og lærer af andres successer.
Det er også vigtigt hvad vi signalerer med vores kommunikation. Husk altid at være opmærksom på om dit kropssprog og din betoning ‘visker’ dine ord ud.
DE GODE SPØRGSMÅL
God konstruktiv feedback er i høj grad afhængig af vores evne til at stille spørgsmål. Når du som leder evner at stille spørgsmål der skaber refleksion hos din medarbejder, så er du allerede langt. Dine spørgsmål skal åbne op for tanker og følelser hos medarbejderen. Det er derfor relevant for dig at kende til og være bevidst om lineære eller cirkulære spørgsmål. Karl Tomms spørgemodel er godt og simpelt redskab til at skabe denne bevidsthed. Og husk, at øvelse gør mester.