Eksamen

Organisering

For at afslutte uddannelsen skal du medbringe et praktisk produkt til eksamen og aflevere en skriftlig disposition.

Herefter skal dette præsenteres til en mundtlig eksamen.

For at kunne komme til eksamen skal du have afleveret en forside + disposition i pdf. på linket fra skolen (wiseflow). Linket til Wiseflow kommer på den mail, der er blevet oplyst ved tilmelding til faget.

Til eksamen skal du aflevere/medbringe dit praktiske produkt.

Faget afsluttes med en mundtlig eksamen.

Formkrav til et praktisk produkt er:

  • At den studerende gennem det praktiske produkt viser sine evner til at omsætte teoritil et praktisk produkt.

  • At den studerende præsenterer sin løsning, som f.eks. en uddybet plan for konfliktforebyggelse, en uddybet struktur for opbygningen af en svær samtale etc. Det kan også være opbygningen af et møde, du skal afholde for at inddrage medarbejderne i dine tanker om jeres trivsel, dit oplæg til jeres trivselspolitik/leveregler med anvisninger af handlinger ved konflikter, din egen handleplan for at kommunikere assertivt, samtale med en kollega.

Formkrav til disposition er:

  • At den har et omfang på en A4-side, og desuden er vedhæftet en litteraturliste.

  • At den skitserer en problemstilling og en problemformulering indenfor faget.

  • At den i stikordsform angiver det teoretiske grundlag for det praktiske produkt.

  • At den sammen med det praktiske produkt danner grundlag for den mundtlige eksamination.

Disposition

Forsiden indeholder følgende oplysninger:

  • -  uddannelsens navn og fagets navn

  • -  titel og evt. undertitel

  • -  den studerendes fulde navn

  • -  vejleders/undervisers navn

  • -  uddannelsesinstitutionens navn

  • -  måned og år

  • -  påtegning, hvis materialet skal håndteres fortroligt

  • -  antal tegn inkl. mellemrum (figurer tæller for ét tegn).

Dispositionen skal indeholde:

  • Din problemformulering

  • De teorier du har valg at se din problemformulering i lyset af

  • Din litteraturliste med reference til bl.a. denne hjemmeside, nogle af de artikler vi har lagt ind og evt udleveret bog

Min erfaring er, at følge nedenstående opbygning - se også template til at skrive opgave,

  • Din problemstilling

  • Din problemformulering

  • Kort beskrivelse af de teorier/modeller som du har valgt at analysere din problemstilling igennem

  • Kort beskrivelse af metoden/processen du har været igennem for at komme frem til det praktiske produkt. Med andre ord, hvilken data har hjulpet dig frem til resultatet.

  • Data kan være samtaler, observationer, statistik, målinger, bookinger m.m.

Opbygning af disposition

Problemstilling

I en problemstilling forklarer du baggrunden for opgaven og problemformuleringen. Du fortæller læseren, hvad du vil undersøge. En problemstilling beskriver bredt, hvilken udfordring man ønsker at undersøge. Hvorfor er den relevant for dig at undersøge? Hvorfor er den relevant for virksomheden at undersøge?

Her er et eksempel på en problemstilling:

Vores organisation forventes at vækste kraftigt de næste år, så jeg ikke kan være så tilstedeværende i den daglige drift, som jeg har været tidligere. Det betyder, at jeg skal udvikle mit lederskab således, at medarbejdere i et langt større omfang kan løse deres daglige konflikter uden min medvirken samtidigt med, at der skal være høj trivsel. Det betyder, at jeg skal udvikle deres viden og værktøjer til at kommunikere med hinanden, hindre klikke-dannelse eller konflikter, så de kan arbejde bedst muligt sammen i høj trivsel.

Problemformulering

Hvordan kan jeg som leder udvikle mine medarbejdere, så de bliver i stand til at identificere og nedtrappe konflikter i de daglige samarbejde ved at coache dem sammen og hver for sig?

Data/viden du indsamler til at undersøge problemstillingen - og komme frem til dit praktiske produkt

Spørgeskemaer, statistik som sygefravær/ medarbejderomsætning m.v. - det er alt, der kan tælles (KVANTITATIV DATA).

Velegnet hvis du:

• Ved hvad du vil have svar på

•Undersøger et større antal svarpersoner.

•Ønsker viden om statistiske sammenhænge.

•Ønsker noget du kan måle, fx trivsel

Interviews/samtaler/møder/coaching/feedback samtaler/svære samtaler m.v.
(KVALITATIV DATA)

Velegnet hvis du:

•Gerne vil have mere nuancerede svar.

•Vil have mulighed for uddybende spørgsmål.

•Have viden om flere perspektiver, som du måske ikke har tænkt over. Fx MUS-samtale, feedbacksamtaler

Observationer - det du ser og oplever
(KVALITATIV DATA)

Velegnet hvis du:

•Vil undersøge adfærd, handlinger og samtaler.

•Undersøger forskellen på det, vi siger, og det vi gør.

•Have viden om, det vi gør uden at tænke over det. Fx observatør til en samtale.

•Erfaringer fra dine coachingsamtaler herunder den efterfølgende feedback

Empiri

Data bliver til empiri, når det foreligger i en form, som kan bruges til analyse.

Sådan laver du empiri:

  1. Data indsamles

  2. Data bearbejdes

  3. Data er blevet til empiri

  4. Empiri bruges til analyse

Analysen vil du præsentere til eksamen.

Det kan være en analyse af medarbejdernes adfærd eller din egen udvikling, og hvordan det er blevet oplevet af andre.

Praktisk produkt

Et praktisk produkt er kendetegnet ved, at det sammen med dispositionen danner grundlag for den mundtlige eksamination.

Det er her

  • du viser dine evner til at omsætte teori til et praktisk produkt

  • du præsenterer din løsning, som fx kan være en feedback samtale, løsning af en konflikt, møde hvor man taler om/lærer de andre om emner fra uddannelsen, den svære samtale, leveregler for virksomheden/jeres kommunikation eller lignende.

  • Eksempel på praktisk produkt

    • Et billede af en model med tilhørende data, mål der beviser at modellen er brugt i praksis

    • Et referat af et afholdt ledermøde/p-møde med tilhørende teori/model/mål der er anvendt

    • En handleplan med tilhørende data, mål m.m. der beviser at handleplanen er i proces (GROW-modellen)

Hvordan kan du bygge din eksamenspræsentation op?

Brug gerne Power point eller anden visuel fremvisning

Kort præsentation af dig selv

Kort beskrivelse af din problemformulering og hvorfor den er så relevant/vigtig at tage fat i?

Fremhæv din problemstilling

Analysen

  • Hvilken model/teori har du arbejdet med?

  • Hvordan har du indsamlet data/viden/empiri i forbindelse med teorien?

  • Hvad viser din empiri, når du ser på den med teorierne?

  • Hvad var dit praktiske produkt - og hvad kunne du uddrage af det?

  • De helt centrale resultater fra analysen dvs. hvad har du fundet ud af - altså din refleksion?

Konklusionen

Her gives svar på spørgsmålet i problemformuleringen.                   

Perspektivet

De videre- eller andre perspektiver på opgaven.

Handlingsplanen - hvad gør du herfra

Hvilke handlinger vil du, eller har du igangsat for at løse problemet?

Egen læring og udvikling

Her fortæller du, hvad du har lært om dig selv ift. coaching og konflikthåndtering. Hvad er dine styrker, hvor har du nogle udviklingspunkter? Hvordan vil du arbejde med at få dine styrker mere i spil? Hvordan vil du arbejde med dine udviklingspunkter?

 Hvordan forbereder og træner jeg min eksamenspræsentation?

Det er vigtigt, at du forbereder en præsentation, der er kort; max. 8 minutter.

Din eksamen består jo af 3 dele - dit praktiske projekt - din eksamenspræsentation og den mundlige præsentation.

Vær opmærksom på, at du bruger din tid rigtigt:

Kort præsentation af dig selv, baggrunden din problemformulering og dit valg projekt samt præsentation giver en god begyndelse, da man der ofte kan mærke energien og engagementet.

Derefter kan du gå i gang med det, du egentlig vil præsentere. Prioritér de modeller og teorier, som har størst indflydelse på din problemformulering.

Denne film beskriver ‘Eksamens slangen’, hvor du stiller skarpt på de teorier og metoder du har arbejdet med, og hvordan det hænger sammen med din hverdag og dit praktiske produkt.

Til eksamen er det vigtigt,

  • at du bruger de korrekte akademiske begreber

  • at du udfordrer dig selv i forhold til at komme med så mange perspektiver og sammenhænge som muligt

  • at du inddrager dit praktiske produkt

  • at du reflekterer over din egen bevidsthed og dermed mulighed for at skabe forandring

Som afslutning:

  • Kom med en konklusion på din problemformulering

  • Fortæl konkret, hvad du vil gøre fremadrettet

  • Reflekter over, hvad dit udbytte af forløbet har været

Gode råd til eksamen

  • Forbered fx en power point præsentation/plancher du gennemgår eller andet så du visuelt kan støtte din fremlæggelse.

  • Tiden går hurtigt – så overvej, hvordan du vil bruge din tid – og prioritér.

  • Det handler om at kunne bruge teori i praksis: Dine tanker og de aktiviteter, du har sat i gang (og dermed dine praktiske eksempler fra hverdagen) er derfor guld værd til eksamen

  • Prioritér at tale mest om det, der har givet de bedste resultater

  • Læg til sidst et bredere perspektiv på din case - gerne et blik ind i fremtiden. Fortæl hvad du har lært. Hvad har været vigtigt, hvilke tanker har det sat i gang osv. Og hvordan holder du fast

  • Øv dig – gerne mange gange. Sig det højt, så du har dine formuleringer på plads.

  • Husk at medbringe din skriftlige eksamensoplæg i 3 eksemplarer, så du har en til censor, mig og dig selv.