Housekeeping, service og samarbejde
Effektiv og grundig, del 1
I Danmark har vi i modsætning til andre steder i verden, en meget flad magtstruktur. Det betyder, at man som medarbejder godt må stille spørgsmål til sin leders beslutninger, ligesom man har lov at komme med forslag til arbejdsgangene mv.
Den nordisk servicekultur handler om ligeværdige og individuelle relationer mellem medarbejdere og gæster. Det handler om medarbejdersnes evne til at indleve sig i gæstens behov og herefter at tage ansvar for at vælge en passende serviceydelse til gæsten.
Når det kommer til servicebranchen, har vi at gøre med et fag, hvor der ofte sker ændringer i hverdagen, og der derfor skal træffes nye beslutninger på kort tid.
For at arbejdet kan udføres både effektivt og grundigt, er det derfor vigtigt, at alle medarbejdere oplever sig fortrolige med at træffe de nødvendige beslutninger for at optimere gæsternes oplevelser, uden nødvendigvis at skulle spørge en leder først.
Men denne måde at se på effektivitet og grundighed, kan give anledning til udfordringer, når forskellige kulturer mødes.
Det er derfor vigtigt at vide, hvad der ens ens arbejdsplads anses som værende effektivt og grundigt.
På samme måde er det vigtigt at kunne italesætte, hvis der er noget man er i tvivl om, så man sammen med sin leder kan få skabt klarhed omkring arbejdet.
Fire apps, der er gode at bruge til øvelserne
SayHi
Translator
Google Translate
Duolingo
Dansk arbejdspladskultur
Hvorfor er det vigtigt at forstå den danske arbejdspladskultur?
Det er vigtigt at forstå den danske arbejdspladskultur, så man nemmere kan indgå- og navigere i arbejdskulturen og fællesskabet. Vi bruger meget af vores tid på at arbejde, så vi skal også sørge for, at vi har det godt og trives, imens vi arbejder.
I Danmark har vi, hvad angår tillid og relationer, har vi som udgangspunkt tillid til andre, og det gælder også på arbejdspladsen. Vi bruger ikke meget tid på at tjekke op på hinanden, men stoler på at alle gør, som vi har aftalt.
Work-life-balance er et nøgleord, når vi snakker danskeres fritid. Konceptet er en del af manges livsfilosofi. Det går ud på, at vi prioriterer vores fritid højt, og vi værdsætter, at der er tid til andre aktiviteter end arbejde.
Goddag - check in
I skal alle sammen samle jer i en cirkel
Alle skal svare på spørgsmålene i cirklen.
Resten af gruppen skal prøve at forstå og gentage svaret i kor, så ordene bliver lært og forstået. Der skal klappes af hvert svar.
Hvordan har din dag været?
Hvad har du lavet i dag?
Hvad har du spist til morgenmad?
Quiz
Hvem kan huske mest fra sidste undervisningsdag?
Skriv ordene ned og tal om hvad de betyder for jer.
Læs og forstå teksten
I skal læse teksten og bruge jeres apps til at oversætte til eget sprog og derved få en grundlæggende forståelse for emnet
Hierarki: Alle er lige – og lederen har ikke altid ret
"Den danske organisationsstruktur er mere flad og hierarkiet er lavere end i mange andre lande. Danskere er ikke særligt begejstrede for autoriteter og respekterer dig ikke mere på grund af din rang. Det betyder ikke, at der slet ikke er noget hierarki i danske virksomheder, det er bare mere diskret og ledere skal ikke prøve at kontrollere for meget".
"Det er OK for danske medarbejdere at sætte spørgsmålstegn ved en leders beslutning. Bare fordi du er leder, betyder det ikke, at du altid har ret, og det accepterer lederen. Det er ikke en måde at prøve at underminere lederen på – det er faktisk vigtigt i Danmark, at de ansatte kommer med spørgsmål og input".
"Danskere har en meget uformel arbejdsform og titler er ikke særligt vigtige. Faktisk synes danskere, at det er lidt komisk, hvis folk er for formelle og kalder os 'Hr' og 'Fru'. Det er også fordi danskerne går meget op i lighed. Det er lige meget om du er chefen eller en almindelig medarbejder – alle er lige og bliver behandlet ens".
"I mange lande kan det tage lang tid at få en beslutning godkendt 'fra oven', men i Danmark behøver medarbejdere ikke at vente på instrukser, og de kan selv træffe en beslutning uden at involvere ledelsen. Tit, hvis der er et stort tidspres, er det en måde at være tættere på kunden, få fart på processen og få ting til at ske."
Humor: Vi bruger tit sarkasme, ironi og selvironi
"Danskere kan joke om alt. Det kan være en udfordring i kommunikationen med andre nationaliteter, fordi vores humor kan være svær at forstå. Men for det meste bruger vi den til at prøve at lette stemningen eller gøre situationen mere afslappet."
"Danskere har generelt en meget ironisk og sarkastisk form for humor. Vi ved godt, at vi er nødt til at være lidt forsigtige med det omkring folk fra andre lande, fordi de måske kommer til at tage det for bogstaveligt. Men det er vigtigt, at man ikke tager ironi og sarkasme personligt, for det er bare den måde, vi driller hinanden på, og faktisk er det tit ment som noget positivt."
"Den danske kultur kan være ret tilbagelænet og laissez faire. Vi kan joke og komme med sarkastiske eller kyniske kommentarer, selv når vi diskuterer vigtige forretninger. Vi kan bare ikke lide at tage os selv for seriøst, og tit er vi også meget selvironiske og kan godt lide at joke om os selv".
Kommunikation: Vi kommunikerer direkte og ærligt og holder af en god debat
"Den danske måde at kommunikere på er tit meget direkte – både på skrift og når vi taler sammen. Vi har for det meste ikke tid til høflige udvekslinger eller small talk. Det kan virke uhøfligt, men det er ikke meningen. Danskere kan bare være lidt utålmodige og så er vi meget løsningsorienterede. Derfor vil vi bare gerne komme lige til sagen".
"Generelt taler danskere uden filter. Vi er meget ligefremme og ærlige, og vi lægger ikke skjul på noget – vi siger, hvad vi mener. En del af dansk kultur er også, at vi ikke er bange for konfrontationer eller uenighed. Man kan sige, at det er en del af vores demokratiske værdier, at vi kan have en åben og nogle gange ophedet debat."
"Danskere kan godt lide, at folk kommer med konkrete svar eller løsninger. Vi vil have en ærlig tilgang til tingene, så folk skal fortælle os, om de kan klare opgaven eller ej – ikke noget med at holde noget tilbage. Og hvis der er nogle problemer, som folk har brug vejledning til, så kan de bare spørge og så får de hjælp."
Ansvar og beslutninger: Vi tager gerne ansvar og forventer, at alle kommer med input
"Danskere vil gerne finde den bedste løsning på et problem og 'tænke ud af boksen'. Efter vores mening finder vi de bedste løsninger ved at have en åben diskussion, hvor alle kan komme med input og spørgsmål. Vi forventer, at man præsenterer sine egne idéer og meninger, og vi forventer også, at andre stiller spørgsmål til vores måde at se tingene på."
"Danske medarbejdere har generelt meget indflydelse i deres daglige job. Vi kan godt lide at være selvstændige og selvkørende. Derfor kan vi også lide at påtage os ansvar, og vi bliver opfordret af lederne til at træffe vores egne beslutninger."
"I Danmark er det helt sikkert bedre at træffe en forkert beslutning end slet ikke at træffe en beslutning. Så længe vi er ærlige og hurtige til at fortælle om fejlen, så den kan blive ordnet, er der ikke sket nogen skade. Det er menneskeligt at fejle – man skal bare lære fra sine fejl og blive bedre til sit arbejde."
"At vi har det med at uddelegere ansvar i danske virksomheder, har noget at gøre med vores niveau af tillid. I Danmark er tillid given – du har det fra start, så det er ikke noget du skal gøre dig fortjent til. Det er kun noget, du kan miste. Og et ord er et ord, så når en medarbejder påtager sig et ansvar, stoler chefen på, at han/hun kan regne med medarbejderen."
Træning af ord - dansk arbejdspladskultur
- I skal deles op i grupper af 3 personer.
- I skal alle løse alle opgaverne – og alle i gruppen har et fælles ansvar for at sikre, at det sker.
- I skal hver især udarbejde en liste, hvor I skal skrive alle jeres navne i gruppen, og så skal der sættes ☑️ ud fra hver opgave, når den er gennemført.
- Listen skal afleveres til underviseren, når øvelserne er gennemført af alle i gruppen.
- Hvis en gruppe bliver hurtigere færdige end de andre, skal gruppen gå op til underviseren og sige ordene.
-
Opgave 1
-
Opgave 2
-
Opgave 3
Træn udtale af ordene
Hent opgaven her
- I skal skiftes til at pege på et billede
- De andre i gruppen siger ordet højt
-
Opgave 4
-
Opgave 5
Gæt ordet
Hent opgaven her
- I skal skiftes til at beskrive ordet uden brug af sprog. Brug i stedet lyde, grimasser, tegn, sang
- De andre skal gætte ordet
Træning af samtaler med ordene
- I skal alle løse alle opgaverne på skift – og alle i gruppen har et fælles ansvar for at sikre, at det sker.
- I skal hver især udarbejde en liste, hvor I skal skrive alle jeres navne i gruppen, og så skal der sættes ☑️ ud fra hver opgave, når den er gennemført.
- Listen skal afleveres til underviseren, når øvelserne er gennemført af alle i gruppen.
- Hvis en gruppe bliver hurtigere færdige end de andre, skal gruppen gå op til underviseren og sige ordene.
A = den, der spørger
Eksempel 1:
A: Hvad kender du til dansk humor?
Eksempel 2:
A: Hvad skal man gøre hvis man ikke synes at ens lønseddel er korrekt?
Eksempel 3:
A: Må man godt tage ansvar for noget - som fx. at fjerne nogle papkasser en kollega har stillet selv om det ikke er ens arbejdsopgave?
Eksempel 4:
A: Må man godt tale om religion på arbejdspladsen?
Fortæl om dig selv
Ved brug af app’en skal I svare på spørgsmålene
- I skal danne nye grupper
- Når I alle har løst opgaven og sat ☑️ på listen, skal I skrive svarene ned. I må bruge alle de hjælpemidler, I har. Listen skal gives til underviseren.
Hvad betyder det for dig at der er en god stemning på arbejdet?
2. Hvordan var det på din arbejdsplads i dit hjemland?
3. Hvordan kommer du i samtale med kollegaer fra andre afdelinger?
Case 1
På arbejdspladsen vil man gerne skabe et trygt miljø, hvor medarbejder oplever, at det ikke er farligt at drøfte kontroversielle emner som religion, politisk overbevisning, kultur m.v.
Hvad skal til for at det lykkes - drøft de forskellige forslag:
Alle har mulighed for at komme til orde.
Man skal hurtigt sige at det er et privat emne og man skal finde noget andet at tale om.
Man forsøger at gøre sig forståelig for de andre.
Hvis de andre ikke er enige skal man bare råbe højere eller forlade lokalet.
Man lytter aktivt med gensidig respekt og interesse.
Man skal holde sine meninger for sig selv.
Man taler sandt.
Man mener oprigtigt det, man siger.
Case 2
Du er rigtig glad for dit arbejde. Du er den eneste kvinde i frokoststuden. Men der er noget, som irriterer dig: Dine kolleger forventer, at du fylder og tømmer opvaskemaskinen, tørrer borde af, rydder op i frokoststuden og tager den ugentlige oprydning og aftørring af personalets køleskab.
Hvilke muligheder har du?
Hvad gør du? Og hvorfor?
Case 3
En af dine kolleger er homoseksuel, og I er sammen blevet bedt om at løse en opgave i virksomheden.
En gæst finder ud af at din kollega er homoseksuel og beder straks vedkommende om at forlade området. Du må dog gerne blive og arbejde videre.
Hvilke muligheder har du? Hvad gør du? Og hvorfor?
Case 4
På din nye arbejdsplads er der tradition for et socialt arrangement ved juletid. Alle forventes at deltage. Da du forventer, at der bliver drukket en del alkohol ved denne lejlighed, er du meget i tvivl om, hvad du skal stille op.
Hvilke muligheder har du? Hvad gør du? Og hvorfor?
Hvad fortæller videoen om
Præsentationsopgave
- I skal som gruppe sammen finde på et spørgsmål på engelsk til de andre grupper, som omhandler dagens tema.
- I skal som grupper skiftevis præsentere spørgsmålene for hinanden, og så skal de andre grupper prøve at forstå- og svare på spørgsmålet på engelsk.
Tak for i dag - check ud
I skal alle sammen samle jer i en cirkel
Hvad tager I med fra i dag?
Har I lært noget nyt? Hvis ja, hvad?
Hvad er den største forskel på den danske arbejdskultur sammenlignet med den arbejdskultur, du har været vant til?