Hvordan finder jeg frem til min problemformulering?
På dette trin ser vi nærmere på ”Hvad er en problemformulering?”. Se filmen, læs om at skrive en god problemformulering og brug værktøjet til hvordan du kommer frem til din problemformulering for afgangsprojektet, det du gerne vil undersøge.
Se denne film om at skrive en god problemformulering
Materiale
Læs mere her om, hvad der skal til for at skrive en god problemformulering.
Hvad er en problemformulering?
Projektets problemformulering er det eller de spørgsmål, som projektet skal undersøge/besvare, og den hjælper dermed til at gøre projektets fokus tydeligt.
Problemformuleringen:
Peger på noget du synes er mærkeligt eller noget der mangler at blive undersøgt
Indeholder et hovedspørgsmål og et evt. underspørgsmål
Er kort og sprogligt præcis
Ét åbent spørgsmål – hvorfor/hvordan
Studiemæssigt relevant
Giver ikke nødvendigvis mening læst alene
Tidsmæssigt gennemførligt
Etisk forsvarligt
En reel udfordring
Operationaliser-bar? Kan data skaffes?
Kan fremhæves typografisk, evt. ved at skrives med fed skrift eller i kursiv
Skal besvares i din konklusion. Tjek altid om konklusionen kan læses i forlængelse af problemformuleringen.
Vær opmærksom på at en problemformulering ofte kan ændre sig undervejs i skriveprocessen.
Typer af problemformuleringer
Der et stort spillerum, hvad angår udformningen af problemformuleringen.
Overordnet kan man opstille følgende typer af problemformuleringer baseret på ens spørgeord:
• Spørg med hvad, hvilke, hvor, hvem – og skriv redegørende og beskrivende tekster.
• Spørg med hvorfor – og skriv med forklarende, fortolkende, analyserende og diskuterende
tekst.
• Spørg med hvordan – og skriv vurderende og handlingsanvisende tekst.
EX:
• Det beskrivende projekt: ”HVILKE problemer oplever restauranten, ved at gæsterne ikke
møder op til bordreservationer, og hvilke tiltag er der taget for at få dem til at møde op?”
EX:
• Det årsagssøgende projekt og handlingsanvisende projekt: ”HVORFOR har der været så store
problemer med at få gæsterne til at møde op til det bookede bord, når de nu gerne vil ud at spise?
Og HVORDAN kan man få dem til at møde op?”
Overordnet set stiller problemformuleringen således spørgsmålene om hvad, hvorfor og hvordan. De
enkelte elementer, vist ovenfor, kan indgå i problemformuleringen alene eller i et miks i forhold til
de problemer, du vælger at undersøge.
Valget af problemformulering og spørgsmål afspejler sværhedsgraden i det enkelte projekt. Dette
kan ses i relation til Blooms taksonomi, som præsenteres i det efterfølgende.
Blooms taksonomi
Blooms taksonomi kan bruges til at se på indlæring i relation til projektarbejdet. Din indlæring og din
karakter vil afhænge af, hvor langt du når i forhold til denne taksonomi. Ordet taksonomi betyder
klassifikation, altså en inddeling af begreber.
Blooms taksonomi
Trin 1: Huske, vide, referere og genkende stof
Trin 2: Forstå, forklare med egne ord, dvs. parafrasere/omskrive
Trin 3: Anvende, afprøve, bruge fx en analysemetode
Trin 4: Analysere forholdet mellem enkelte dele, nedbryde i dele, skille ad, se system/struktur
Trin 5: Syntetisere (syntese) gå fra dele til helhed, fortolke resultatet af en analyse
Trin 6: Vurdere og bedømme ud fra forskellige kriterier opstille normer/handleforskrifter
Blooms taksonomi er en hierarkisk opstilling af indlæringsmål og en nøgle til vurdering af
videnindhold. Taksonomien skal ses som en trappestige, der takserer videnindholdet. Uden en basis
af viden, uden en analyse og syntese er en vurdering ikke til megen nytte. Man kan altså ikke starte
med at stå øverst på stigen, men må begynde med at træde på stigens nederste trin. En opgave vil
ikke alene kunne komme med en stak handleforskrifter på baggrund af en problemformulering, der
spørger med hvordan, men må nødvendigvis have opridset en videnbasis for at nå frem til en
vurdering af forskellige muligheder og derved at få gennemført en analyse.
Typer af problemformuleringer, kan sættes sammen med taksonomien:
• HVAD er noget? – svarer til trin 1-3 hos Bloom; tekster, der beskriver og klassificerer, er
slutproduktet, når problemformuleringen spørger med “hvad” eller kan omskrives til et
spørgsmål, der efterspørger beskrivelse og referat.
• HVORFOR er det sådan? - svarer til trin 4-5 hos Bloom: forklarende, forstående tekster kan
blive slutproduktet, når spørgsmålet starter med “hvorfor” eller i øvrigt kan omskrives til et
spørgsmål, der efterspørger årsager.
• HVORDAN vurderer noget? Afveje flere størrelser mod hinanden, ændre noget? - svarer til
trin 6 hos Bloom.
Tekster, der løser problemer eller giver handlingsanvisninger, kan blive
slutproduktet, når problemformuleringen spørges med “hvordan” eller omskrives til et
spørgsmål, der lægger op til vurdering af en eller flere størrelser med efterfølgende
anvisninger for fremtidens handlinger på området.
Forskellige måder at spørge på leder altså til forskellige grader af videnindhold i det færdige produkt
- forudsat selvfølgelig, at du kan føre din ambition ud i livet. Du må altså gøre op med dig selv i forhold til, hvor højt et ambitionsniveau du vil lægge for din opgave.
Læs mere her om, hvad der skal til for at skrive en god problemformulering.
Værktøj til hvordan du kommer frem til din problemformulering
Klik HER og få en guide til ”Hvordan du finder din problemformulering”. (Guiden finder du også i bogen ”Opgaveskrivning for praktikere s. 133)
Begynd din egen proces.
Afsæt ca. 2 timer hvor du ikke bliver afbrudt af andre opgaver, så du kan komme i dybden med dine tanker, og begynd så at få dine idéer til problemstilling og problemformulering ned på papir.