Kapitel 1

Introduktion til økonomiforståelse

 

Virksomhedens øverste mål er mest almindeligt defineret som et økonomisk mål, også kaldet et budget. Budgettet viser, hvad ejerne forventer, at virksomhedens skal præstere i overskud, også kaldet indtjening, bundlinje eller noget helt tredie.

Som ansat bidrager du til virksomhedens succes og overlevelse, hvis du forstår hvad du kan gøre for at det økonomiske mål opnås.

Som ejerleder, leder eller mellemleder, har du ofte et egentlig ansvar for, at det økonomiske mål opnås, og du bidrager derfor også til udarbejdelse af budgettet årligt og i løbet af året til afholdelse af møder med banken mv.

Afhængig af din rolle og din stilling, har du forskellig rolle og ansvar i forhold til den økonomiske styring.

Bogholderi/regnskab har ansvar for indsamling og registrering af data, lønbogholderi mv. Ofte afleverer regnskabsafdelingen ledelsesrapportering til ledelsen og relevante mellemledere, der har ansvar for at analysere og reflektere over de præsenterede data i ledelsesrapporteringen. Ledelsen planlægger justeringer i den planlagte drift, der løbende implementeres.

Som fx køkkenchef, restaurantchef og hotelchef bidrager mellemlederen med en andel af den samlede økonomiske styring, og i forhold til det fælles øverste mål for virksomheden.


Det økonomiske mål kan ikke stå alene. For din virksomhed må du overveje, hvilke øvrige indsatser, der skal arbejdes med for at virksomhedens kan udvikle sig bæredygtigt.

Vi arbejder med en brancherettet balance score card model, der har til formål at give inspiration til opbygning af virksomhedens samlede mål og dermed ledelses rapportering.

Eksempler til virksomhedens ledelses rapportering med udgangspunkt i Balance Score Card modellen:

Økonomi:

  • Bruttoavanceprocent

  • Lønprocent

  • Gennemsnitspris pr. solgt værelse

  • Gennemsnitlig omsætning pr. gæst

  • Overskudsgrad

Erfaring (med gæsterne og hvad der skal til for at gæsterne kommer igen og sender andre:

  • NPS (Net Promotor Score)

  • Loyalitetsscore i hver kontaktpunkt i gæsterejsen

  • Antal gengangere

  • Antal kortholdere med loyalitetskort

Medarbejdere:

  • eNPS - medarbejdertilfredshed og medarbejderloyalitet

  • Sygefravær

  • Anciennitet

Miljø (rammer, processer, hjemmeside mv.)

  • Følgere på sociale medier

  • Niveau for den fysiske stand

  • Konverteringsrate besøgende hjemmeside til køb

  • Antal standarder