Kapitel 4
Revenue management
Prisfastsættelse
Prisfastsættelse af en afgørende disciplin for en virksomhed. For hoteller mv. gælder det særlige forhold, at produktet eller varen ikke kan ligges på lager. Det værelse, der ikke er solgt i dag, kan ikke sælges i morgen. Branchen arbejder derfor med ‘revenue management’ eller indtægts styring til optimering af prissætning gennem fx dynamisk prisfastsættelse.
Der er flere metoder til prisfastsættelse i af ydelser. For hotel og restauranter er det vores erfaring, at der primært er 3 metoder, som ledelsen kan vælge at prisfastsætte efter:
Kostpris tillagt fortjeneste - procent eller kroner
Konkurrentbaseret
Værdibaseret.
Kundesegmentering
Kundesegmentering handler om at opdele virksomhedens kunder i grupper efter deres adfærd, købsadfærd, booking mv. Gennem kundesegmentering kan hotellet eller restauranten arbejde med at ‘pakke’ kapaciteten (værelserne, stolesæder, konferencelokaler mv.) bedst mulig i forhold til at sælge mest mulig kapacitet til de bedst betalende kunder.
Menuplanlægning
Eller på engelsk ‘menu engineering’ er et begreb, der bidrager til at analyseres restaurantens menusalg kombineret med indtjening pr. produkt.
Uanset om du har meget detaljeret data til rådighed om, hvilke retter du sælger hvor ofte, kan du måske starte med at komme med et kvalificeret gæt.
her kan du læse en artikel om emnet med en tilhørende analysemodel til opdeling af dine retter.
Prøv desuden at søge på nettet efter mere information, der ligger mange relevante videoer om emnet.