2. Kriterier for godt arbejdsmiljø


Kort om emnet

Der er tre centrale krav til arbejdsmiljøet, som alle virksomheder skal opfylde.

Det kaldes “de 3 kriterier”. Alle virksomheder skal opfylde følgende 3 kriterier:

  • Udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV).

  • Afholde en årlig arbejdsmiljødrøftelse.

  • Arbejdsgiver skal sikre, at medarbejderne er oplært og instrueret i at udføre deres arbejde sundt og sikkert.

APV (arbejdspladsvurdering)
Alle virksomheder med mindst én ansat skal have en skriftlig vurdering af deres arbejdsmiljø – dette kaldes en APV. Det er virksomhedsejerens ansvar i samarbejde med medarbejderne at udføre en APV, men I bestemmer selv hvordan.

Der skal således være en handleplan for de områder, hvor det fysiske- og psykiske arbejdsmiljø kan forbedres. Denne handleplan skal altid være synlig for alle medarbejdere.

En årlig arbejdsmiljødrøftelse
Én gang om året skal alle virksomheder med mindst én ansat holde en arbejdsmiljødrøftelse.

I det daglige arbejde foregår jeres dialog om arbejdsmiljø garanteret ved en løbende og direkte kontakt, men én gang om året skal virksomhedsejeren afholde en planlagt arbejdsmiljødrøftelse med sine ansatte.

Her skal I tale om, hvordan det står til med sikkerheden og trivslen på jeres arbejdsplads og hvilke udfordringer, I står overfor.

Virksomhedsejeren skal sammen med de ansatte: lave en plan for arbejdsmiljøarbejdet for det kommende år, og beslutte, hvem der skal gøre hvad, samt fastsætte målene for det kommende års samarbejde og vurdere, om det foregående års mål er nået.

Oplæring og instruktion
Virksomhedsejeren har ansvaret for at oplære og instruere medarbejdere i, hvordan de udfører deres arbejde, så de undgår fejl og ulykker. Det handler om at opbygge en rutine omkring dette, når der ansættes nye medarbejdere, eller når en ny situation opstår f.eks. ny teknologi eller nyt værktøj.
De ansatte skal kunne udføre deres arbejde uden at komme til skade og uden at blive syge.

Inden nye medarbejdere påbegynder deres arbejde, skal man, alt efter deres konkrete arbejdsopgaver, oplære dem i, hvordan arbejdsredskaber og maskiner fungerer, korrekte arbejdsstillinger og bevægelser m.v.

Er der særlige sikkerhedsforanstaltninger på arbejdspladsen, er det også vigtigt at informere om disse.

Hvorfor er emnet relevant for vores branche?

Der er opsat nogle rammer for arbejdsmiljøarbejdet i alle virksomheder og dermed også i branchens virksomheder.

Der er ofte i branchen en stor opmærksomhed på dele af arbejdsmiljøet som tunge løft, glatte gulve m.v., men dét at der er nogle formelle rammer for de arbejdsmiljøindsatser og drøftelser, der skal være, sikrer et fokus i en travl hverdag.

Hvad står der om emnet i lovgivningen?


Hvor kan du søge inspiration?

- Læs mere i den udleverede bog “Fakta om arbejdsmiljø 2022” - side 84-86 (årlige drøftelse)

- Læs mere i den udleverede bog “Fakta om arbejdsmiljø 2022”- side 116-123 (APV)

- Læs mere i den udleverede bog “Fakta om arbejdsmiljø 2022” - side 96-98 + side 130-140 (oplæring og instruktion)

- Læs mere i den udleverede bog “Fakta om arbejdsmiljø 2022” - side 263-264 (oplæring og instruktion)


Du skal fordybe dig i de 3 kriterier for godt arbejdsmiljø. Du kan fordybe dig i følgende:

APV:


Den årlig arbejdsmiljødrøftelse:

Oplæring og instruktion:

Husk at der er en drop-down menu, hvor du kan vælge branche.