Adfærdsforståelse

Hvad er det og hvad kan du som leder bruge det til?

Adfærdsforståelse indebærer at blive klogere på sig selv og sine kolleger, hvilket kan opnås gennem adfærdsprofiler. Gennem adfærdsforståelse kan du som leder bedre forstå og tilpasse din kommunikation til dine medarbejdere. Det hjælper dig med at motivere teamet, skabe bedre samarbejde og sikre, at alle trives og præsterer bedre i hverdagen.

Grundlæggende forståelse af adfærd

Adfærd handler om, hvordan vi handler og reagerer i forskellige situationer, og hvordan det påvirker os selv og andre omkring os. Alle mennesker rummer unikke kvaliteter, der former deres foretrukne adfærd i forskellige sammenhænge. Når der er tillid, tryghed og en vilje til at ville hinanden det bedste – også på travle og udfordrende dage – bliver det lettere at håndtere de udfordringer, der opstår på arbejdspladsen. Derved udgør bevidsthed om egen og andres adfærd et fælles grundlag for bedre forståelse af intentioner og samarbejde. Alle former for adfærd kan være hensigtsmæssige, afhængigt af situationen, men det kræver, at man er bevidst om og kan tale om, hvornår en bestemt adfærd er hensigtsmæssig.

Med bevidsthed om jeres egen adfærd kan I:

  • Bedre genkende og udnytte jeres styrker og svagheder

  • Få en øget rummelighed for andres styrker og svagheder

  • Lære at kommunikere på en måde, hvor I "taler modtagerens sprog"

En af de vigtigste faktorer for trivsel og godt samarbejde på arbejdspladsen er bevidstheden om både egne og andres styrker!

Vi arbejder meget forskelligt, hvilket gør bevidstheden om, hvordan vi tilgår opgaver, vigtig for jeres engagement og generelle trivsel. At være opmærksom på denne viden bidrager også til tolerancen for forskellige adfærds- og reaktionsmønstre, der er anderledes end ens egne. Jeres naturlige adfærd kommer ofte til udtryk, når I står over for modsætninger, hvor I nemt kan blive irriteret og reagere utilsigtet, hvilket kan gøre det svært at samarbejde.

Hvis I undskylder drænende adfærd med en forklaring som "det er altså bare sådan, jeg er", glemmer I det ansvar, I har for jeres egen adfærd og påvirkning på de omkring jer. En manglende bevidsthed om egen adfærd og reaktioner kan dræne andre for energi og skabe konflikter.

Adfærdsprofilerne og deres karakteristika

Når der tales om adfærd, tages der udgangspunkt i fire forskellige arketyper. Det er vigtigt at vide, at vi alle indeholder lidt af det hele, men ofte har vi en primær profil, som vi genkender – specielt i udfordrende situationer! Et af de vigtigste bidrag til dette er bevidstheden om egne og andres styrker. Det viser sig nemlig, at hvis vi identificerer og fokuserer på vores styrker, kan det tilføre både engagement, trivsel og glæde – både hos dig selv og hos andre.

DEN RØDE PROFIL

  • Er stræbsom og præstationsorienteret

  • Er målrettet

  • Går gerne alene i front

  • Søger fuld indflydelse på tingene

  • Er hurtig til at straffe og belønne

    • Den store svaghed kan være, at vedkommende vil alting selv, og derfor har svært ved at samarbejde. Vedkommende kan have svært ved at acceptere andres metoder.

DEN GULE PROFIL

  • Er udadvendt og fuld af energi

  • Er ikke bange for at løbe en risiko eller gribe chancen

  • Kan lide frihed til selv at skabe

    • Den store svaghed kan være uforudsigeligheden. Fordi vedkommende ofte tænker hurtigt, og skifter mening med samme hast. Kan være langt foran alle andre.

DEN BLÅ PROFIL

  • Er detaljeorienteret

  • Er logisk og fornuftig

  • Er vedholdende og viljestærk

  • Sætter pris på rutiner og procedurer

  • Er bange for at lave fejl

  • Er meget interesseret i fakta

    • Den store svaghed kan være manglende mod – angsten for at lave fejl. Vedkommende vil gerne have styr på alt.

DEN GRØNNE PROFIL

  • Er omsorgsfuld og hjælpsom

  • Er venlig og vellidt af andre

  • Er sensitiv over for andres følelser

  • Er ikke bange for at hjælpe andre

  • Er samarbejdsorienteret

    • Den store svaghed kan være, at vedkommende er let at tromle, da man godt kan være lidt tilbageholden. Kan være uenergisk og gemme det bag pseudomenneskelighed.

En teori, der også belyser, hvordan man kan blive mere opmærksom på sig selv og sin adfærd, er Daniel Ofmann’s teori om Kernekvadranten

Kernekvadranten er et simpelt værktøj, der hjælper jer med at blive mere opmærksomme på, hvordan I påvirker andre med jeres adfærd. Dette værktøj kan hjælpe jer med at øge jeres selvbevidsthed og selvindsigt. Desuden kan det være et godt redskab til at undersøge, hvilken individuel vej der er bedst for jer at gå. Hvilke udviklingsmuligheder har I hver især, og hvordan opnås disse?

Samtidig bliver I også mere opmærksomme på, hvorfor der er nogle personligheder eller personlighedstræk, som I reagerer kraftigere på end andre. Teorien er baseret på fire elementer, der er afhængige af hinanden og bidrager til en specifik opførsel i en specifik situation. Vi har alle kvaliteter, som vi skal lære at benytte på den mest optimale måde.

Det bedste resultat vil være at opnå en bevidsthed om egne kvaliteter og ikke være tilbageholdende i sin interaktion med modsatte personligheder og personlighedstræk.

Se nedenstående video for at få dybere viden

Vil du hellere lytte og lære?

Læn dig tilbage og fordyb dig i en podcast om emnet adfærdsforståelse!

Din adfærd påvirker din kommunikation, og den måde, man generelt kommunikerer på, ender ofte med at have enten reaktiv eller proaktiv karakter.

Reaktiv adfærd udtrykkes typisk ved:

  • at man ofte bliver påvirket af de fysiske omgivelser.

  • at hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, bliver man typisk indelukket og defensiv.

  • at ens følelsesliv baseres på andre menneskers optræden og væremåde.

  • Individer, der har tendens til at reagere reaktivt, erkender ofte ikke ansvaret, men lader omgivelserne være afgørende for udfaldet!

Proaktiv adfærd udtrykkes typisk ved:

  • at man erkender sit ansvar.

  • at man ikke skyder ikke skylden på omgivelserne, livsbetingelserne eller sin opdragelse/opvækst.

  • at ens væremåde typisk, er et produkt af et bevidst valg baseret på egne værdier - og er ikke baseret på følelser alene.

  • Individer, der har tendens til at reagere proaktivt, anerkender sit ansvar og skyder ikke skylden på nogen eller noget!

Se nedenstående video om at være proaktiv og reaktiv i sin kommunikation

Og læs med her, hvis du ønsker at fordybe dig i mere viden om adfærdsforståelse

Lyst til at fordybe dig yderligere?