Følelsesmæssig intelligens
Vær opmærksom på din adfærd og på dine kollegers reaktioner. Noget af det vigtigste for et godt samarbejde er en ligeværdig relation, hvilket også indebærer en ligeværdig tilgang til hinanden som kolleger. Det betyder blandt andet, at I hverken skal blive aggressive over for hinanden, være passivt aggressive med små stikpiller, eller forholde jer submissive ved blot at trække jer fra konflikten.
Aggressivitet kan opstå, hvis en kollega er uenig i et udsagn og “angriber” dig eller en anden på arbejdspladsen. Det handler ikke om fysisk aggression, men om den måde, hvorpå I tilgår hinanden.
En god hovedregel for at vurdere, om man har været aggressiv, er at forholde sig til modparten og spørge:
“Jeg er ok – men er du ok?”
Undgå at dømme på forhånd; øv dig i stedet på at spørge nysgerrigt, så I opnår en bedre fælles forståelse af situationen.
Stil spørgsmål som:
Hvad får dig til at sige det, du gør?
Hvad oplever du, at jeg ikke har været opmærksom på?
Hvis jeg skal gøre noget anderledes, hvad drejer det sig om? Kan du hjælpe mig ved at dele dine tanker?
Når vi formår at være ligeværdige, nysgerrige og forstående over for vores forskelligheder, undgår vi konflikter og lærer at være tålmodige med hinanden. Det er ofte i de svære øjeblikke og samtaler, at vi finder konstruktive løsninger, som styrker samarbejdet og relationerne.
Husk at tage ansvar for både situationen og relationen!
Bliv altid på "egen banehalvdel"
Hav forståelse for forskelligheder, følelser og behov
Lyt med empati til andres følelser
Vær nysgerrig med åbne spørgsmål
Adskil følelser fra fakta
Se videoer om følelsesmæssig intelligens på arbejdspladsen, og hvilken værdi det kan tilføre jeres arbejdsmiljø at forstå elementerne bag følelsesmæssig intelligens
Daniel Goleman om følelsesmæssig intelligens
Daniel Goleman, opfinderen af begrebet følelsesmæssig intelligens, fortæller, hvad man kan gøre for at arbejde med denne intelligens, og hvordan den kan bruges på arbejdspladsen. Medarbejderne i virksomheden observerer dine reaktioner dagligt, og disse følelser sætter sig i deres bevidsthed.
Følelsesmæssig intelligens handler om vores evne til at forstå og styre både vores egne og andres følelser.
Daniel Goleman har identificeret fem forskellige evner:
Selverkendelse: Evnen til at forstå dine egne følelser og stemninger. Dette indebærer også at kende dine værdier, mål og kompetencer samt at vide, hvem du er.
Selvregulering: Evnen til at styre dine følelser, så du kan bruge dem til din fordel i stedet for at lade dem blive en modstander.
Motivation: Evnen til at sætte ambitiøse mål og fokusere på at nå dem, selv når der opstår modgang.
Empati: Evnen til at forstå andres følelser og behov, ofte beskrevet som "at sætte sig i andres sko."
Sociale evner: Et sæt færdigheder, der hjælper dig med at relatere til andre på en effektiv måde. Dette omfatter evner som ledelse, overtalelse og social intuition.
Beskriv din oplevelse af situationen uden klynk, surhed eller nedladende ord. Udtryk de følelser, du oplever, på en neutral måde uden at overdrive. Vær specifik omkring dine behov, og vær tydelig i forhold til, hvad du ønsker.
Afslut med en høflig anmodning, og fortæl modparten, hvordan du eventuelt ser en løsning.



Har du lyst til at lære mere om emnet om følelsesmæssig intelligens?
Suppler din viden med videoen til højre om konstruktiv konfrontation
Fordyb dig i en længere video, hvor faderen af følelsesmæssig intelligens, Daniel Goleman, uddyber sin teori
Foretrækker du at lytte og lære?
Lyt her til podcasts om emnet!