Velkommen til modulet:

Edutasia præsenterer i samarbejde med Asnæs & Vangstrup dette træningsprogram.
Vi skal sammen arbejde med, at blive endnu dygtigere til at samarbejde internt og give vores gæster mindeværdige oplevelser, så de husker os, kommer tilbage til os og anbefaler os til andre.

Kurset er udviklet i AMU-faget: 45843 - Samarbejde i grupper i virksomheden.
Det betyder, du kan tage en AMU-test efter vores sidste fysiske undervisningsgang, og dermed søge at opnå et AMU-bevis til at opgradere dit CV med.

Vi mødes igen tirsdag den 13 og samler op på undervisningen fra dag 1.

Inden da skal I hver især:

Finde 4 eksempler fra jeres hverdag hvor I kan se at I er blevet mere bevidste om jeres kommunikation

Forberede 2 ting som I ønsker at I skal blive ved med at gøre for at skabe trivsel og 1 ting som I synes der skal udvikles.

Adfærd

Vi indeholder alle sammen det, der skal til for at vi trives og vokser i vores arbejdsliv.
Et af de vigtigste bidrag til dette er bevidstheden om egne og andres styrker. Det viser sig nemlig, at hvis vi identificerer og fokuserer på vores styrker kan det tilføre både engagement, trivsel og glæde.
Både hos dig selv og hos andre.

Men for at det forbliver en styrke skal man skærpe sin bevidsthed om, at ens styrker kan blive for meget. Andre kan blive irriteret, eller reagere utilsigtet eller energien kan blot forsvinde i rummet. Det kommer ofte til udtryk når man står over for sin modsætning, som har en anden adfærd end den man selv foretrækker og finder naturlig.

Måske du kender dem der siger: “Sådan er jeg bare…”.når man peger på nogle ting, som man ikke synes er okay." Men det går ikke i et lederskab hvor du skal tage ansvar….
Det går heller ikke at lade vores adfærd blive en undskyld for ting der ikke virker eller mennesker der ikke trives.
Vi skal arbejde aktivt med at bruge vores styrker rigtigt og blive bevidst om vores udviklingspunkter i forhold til den adfærd der kan dræne andre for energi.

Med bevidsthed om vores egen adfærd, kan vi:

  • Bedre kende og udnytte vores styrker

  • Får en øget rummelighed for andres styrker

  • Lære at kommunikere forskelligt, til forskellige mennesker

Når vi taler adfærd i den her sammenhæng tager vi udgangspunkt i 4 forskellige arketyper.
Vi indeholder alle lidt af det hele, men ofte har vi en primær profil, som vi genkender, specielt i udfordrende situationer.

Når vi omgåes andre mennesker, opstår der ofte situationer hvor det bliver tydeligt at vi oplever tingene forskelligt. Vi reagerer forskelligt og vi ender derfor også oftest forskellige steder. Ved at blive bevist om sin egen og andres adfærd, kan man anvende gode kommunikationsværktøjer til at være tydelig med hvad man kunne ønske sig, spørge nemmere ind, og kunne sige til og fra, turde sætte sine grænser og håndtere kritik konstruktivt.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

Hvad har du lærte om din adfærdsprofil og andres da I var sammen i undervisningen?

De 4 adfærdsprofiler

Modellen til venstre sætter flere ord på adfærdsprofilerne, som blev nævnt i videoen. Vi indeholder altid alle farver af adfærd, men har tit en tendens til at agere mere som en eller to farver.
De farver der ligger længst fra hinanden (f.eks. gul —> blå, eller grøn —> rød), er ofte dem der kan opleve tydelige forskelle i adfærd. Det kan være grund til et fantastisk samarbejde, da man kan komplimentere hinandens styrker/svagheder. Det kan også være grund til frustration, da vores forskelligheder kan gøre det svært at forstå hinanden.

 

Godt samarbejde kræver god kommunikation

Ja, det kan vi nok alle blive enige om. Men hvad er god kommunikation, og hvor skal man starte for at komme i gang..? Vi ser verden forskelligt, om kommer til at opleve at vi er både enige og uenige på arbejdspladsen. Derfor kigger vi på hvordan vi selve kan tage ansvar for en god kommunikation når vi er uenige.

 

3 former for kommunikation

I videoen taler vi om submissiv-, aggressiv- eller assertiv kommunikation. Se videoen og se om du kan kende din egen kommunikationsstil i f.eks. en konflikt.

3 reaktionsmønstre

Den eller de kommunikationsstiler vi har en tendens til at bruge, har også reaktionsmønster som følger med.
Vi forklarer eksempler på hvordan vi reagerer hvis vi er submissivt, aggressivt eller assertivt.
Som du nok kan høre, er assertiv kommunikation og reaktion, den mest konstruktive måde at interagere med andre mennesker. Med assertiv kommunikation anderkender vi at både din og min oplevelse er ok.

 Du har ansvaret for din egen kommunikation

 Hvis dine kollegaer eller medarbejdere ikke rigtig fanger dit budskab, er det en god ide at analysere hvordan du, som afsender, har formidlet dit budskab. Det gælder både skriftligt og mundtligt.

Måske bliver du fanget af at være forforstået, eller glemmer at se den andens perspektiv. Vi oplever verden multivers. Dvs. at vi tolker ud fra vores egen erfaringer, holdninger, perspektiver, opdragelse mv.

Kollega øvelse

  • Hvordan kan du bruge denne viden om kropssprog i dagligdagen?

  •  Hvordan kan du gøre andre opmærksomme på, at deres kropssprog eller betoning signalerer noget andet end deres ord?

  • Hvordan vil du tage endnu mere ansvar for din egen kommunikation?

  • Hvilke kommunikationsproblemer oplever i, i hverdagen?

Hvad sker der når en konflikt eskalerer?

Det har det fleste af os nok oplevet. En “lille ting” blev til en stor ting. Eller flere små ting hopper sig op, og lige pludselige kan vi kun se de ting en anden person gør forkert.
Eller måske kan du mærke at din kollega behandler dig anderledes, men du har ingen idé hvad du gjort eller sagt som grund til det. Måske tør I ikke at snakke om det. Eller måske har I snakket om det, en det blev kun værre.
Lær mere om konflikttrappen her under, for at se hvordan en konflikt eskalerer og der efter kommer vi ind på hvordan vi bidrager til at holde den på en konstruktiv niveau.

Konflikttrappen
Konflikttrappen er et vigtig værktøj for at identificere om en konflikt er ved at trappes op eller ned. Konflikter er sunde og bidrager til både relationer og virksomheders udvikling, så længe de er konstruktive. Jo højre op på trappen en konflikt kommer, jo mindre konstruktiv er den.
For at trappe en konflikt ned, er assertiv kommunikation (nævnt i første del af træningen), et godt udgangspunkt.

Vi bliver nødt til at tale sammen. En konflikt forsvinder ikke, fordi vi vælger at ikke snakke om den
(selv om det mange gange kan føles som det letteste at ikke gøre).

Konfliktnedtrappende kommunikation

Assertiv kommunikation

Det at kunne kommunikere assertivt, ved at være lyttende og løsningsorienteret er essentielt for at skabe en god relation mellem hinanden på arbejdspladsen. Specielt hvis man skal tale om det, der kan være svært, er det vigtigt at man forholder sig assertivt og dermed viser modparten, at man er tilstede og lyttende.

Mennesker misforstår og konflikter kan opstå, det er naturligt.

ALLE har gode grunde til at gøre som de gør ud fra deres perspektiv, forståelser, generelle viden og ikke mindst personlig erfaring. Når misforståelser opstår, følger frygten for at være udenfor også med. Det er netop den I skal lære at mindske/imødekomme, ved at være assertiv i jeres kommunikation med hinanden.