Eksperimenter
Når I skal lave eksperimenter gøres det med udgangspunkt i den nysgerrighed, som jeres data har givet anledning til.
Hvad har I identificeret i jeres indtjeningsanalyse forhold til udviklingsretning, hastighed og årsag, som giver anledning til at prøve noget nyt?
I skal i denne forbindelse bruge jeres strategiske forståelse for jeres virksomhed, herunder Balanced Scorecard Modellen, for at sikre det holistiske blik på udfordringen.
Det betyder at I skal identificere hvilke andre påvirkninger end den økonomiske der kan opstå i forbindelse med igangsættelse af nye tiltag - og overveje, om der er behov for at sætte ind med tiltag for at sikre en optimal implementering af jeres eksperiment.
At gennemføre et eksperiment
Identifikation: Hvad viser data mig på nuværende tidspunkt?
Hvilke data skal jeg indsamle for at få mere viden på området, og hvordan kan jeg indsamle den?
Få det udleveret/trække ud af mit system
Spørge mine gæster
Observere hvad der sker?
Analyse: Hvad gør min dataindsamling mig nysgerrig på?
Strategi: Hvilke(t) tiltag er det relevant at forsøge at gennemføre? Og hvordan skal det gribes an?
Implementer: Udfør de(t) relevante tiltag
Identifikation (igen): Hvad skete der?
Hvad siger data nu?
Hvilken udviklingsretning så jeg og i hvilken hastighed skete udviklingen?
Skete der noget uventet, og i så fald, hvilke årsagssammenhænge kan der identificeres hertil?
Eksperiment med tilpasning af ressourcefordeling
Henriette oplever at have meget travlt, når hun er på arbejde i weekenden fremfor i hverdagene. For at blive klogere på årsagen hertil, observerer og registrerer hun i de følgende uger hvad der er af forskel på vagterne.
I denne forbindelse konstaterer hun følgende:
Der er langt flere leisuregæster i weekenden
Der er flest businessgæster i hverdagen
Der er flere opgaver for receptionisterne i weekend, fordi der ikke er housekeeping og teknik til stede. Udfordringer som i disse normalt tager sig af, løses derfor af receptionen
Langt de fleste weekendophold bliver solgt med rabat i form af kampagnepris
På baggrund af sine observationer vælger Henriette at undersøge:
Hvor lang tid tager en indtjekning af en businessgæst
Hvor lang tid tager en indtjekning af en leisuregæst
Hvor mange indtjekninger foretager en receptionist per time i weekenden
Hvor mange indtjekninger foretager en receptionist per time til hverdag
Det viser sig at det tager markant mere tid at indtjekke en leisuregæst (ca. 300% mere) end en businessgæst og at en receptionist indtjekker 6,7 gæster per time i hverdag, mod 7,8 gæster per time i weekenden.
Henriette kan dermed påvise at ressourcerne ikke er fordelt optimalt og at der er potentiale i at ændre vagtplanen, så der kan ydes en bedre service for weekendgæsterne.
Eksperiment med bæredygtighedstiltag
Iben som er køkkenchef på en restaurant i København, har gennem se seneste år haft et stort fokus på at arbejde målrettet med sin lønprocent. Den på nuværende tidspunkt på 38 procent, og skal gerne holdes på dette niveau fremover.
Hun har netop fået besked om at hun fremover skal have et større fokus på bæredygtighed, fordi det er noget virksomheden skal kunne rapportere på. Der skal derfor mere grønt og mindre kød på menuerne, hvilket konkret betyder at hendes bestseller - bøf bearnaise - er en udfordring, som helst skal af menukortet.
Ibens første tanke er, at den lønprocent hun har arbejdet så meget med nu vil komme under pres, da hun ikke tror at hun kan holde priserne oppe, hvis hun fjerner retten.
For at blive klogere på sine muligheder vælger Iben at danne sig et overblik. Hun starter med at lave en Bostonanalyse, der viser at bøf bearnaisen ganske rigtigt er hendes cash cow. Helt specifikt viser hendes analyse, at hun både laver et godt return of investment, da processerne i retten er simple og termomikseren laver bearnaisen, hvorfor den aldrig skiller og laver spild.
Med baggrund i analysen finder hun det svært at lave grøn omstilling, og hun må derfor være kreativ.
Eftersom Iben ikke tænker at det er hensigtsmæssigt at aflive restaurantens cash cow, vælger hun i stedet at gå med en løsning, hvor hun gør bøffen mindre, og tilføjer mere grønt til tallerkenen. Med hendes kendskab til sit kundesegment, forestiller Iben sig desuden, at de der spiser bøf bearnaise også ofte vil være fristet til at spise burgere. Hun udvikler derfor en opskrift på en superlækker burger med en rødbedebøf, som hun tænker kan være en god pendant. Retten placeres hensigtsmæssigt på menukortet.
Til trods for at Iben tænker at hun har en god plan, er hun fortsat bekymret for om hendes lønprocent kommer under pres, når processerne i køkkenet skal laves om. Hun vælger derfor at etablere en “træningslejr” for sine medarbejder, så alle er klædt ordentligt på til den kommende omstilling.
Efter at have igangsat eksperimentet, vil Iben gerne sikre sig viden om, hvordan tiltagene har påvirket virksomheden. Hun følger derfor op ved at måle på følgende:
udviklingen i salget af bøf bearnaise og rødbedebøf-burgeren
NPS’en - kommer hendes gæster fortsat glade igen, og anbefaler stedet?
omsætningen pr. gæst.
lønprocenten