Oplevelseskompasset
Kilde: Pine & Gilmore, Oplevelsesøkonomien 2009Teoretikerne Pine og Gilmore (2009) har udviklet oplevelseskompasset med det formål at skabe en systematisk forståelse af, hvordan en oplevelse kan identificeres og konstrueres. Kompasset illustrerer forbrugerens deltagelse og engagement i fire forskellige oplevelsesdomæner. Pine & Gilmore mener, at den ideelle oplevelse indeholder elementer fra alle fire dimensioner i oplevelseskompasset. Den ideelle oplevelse placeres derfor centralt i figuren og refereres også til som "det centrale punkt" eller "sweet spot".
De to akser danner tilsammen fire oplevelsesdomæner: Underholdning, uddannelse, æstetik og eskapisme. Underholdning kendetegnes ved passiv deltagelse, hvor man blot modtager og nyder underholdningen. I lighed med underholdning er uddannelse noget, man tilegner sig, men det kræver aktiv deltagelse og engagement for at lære. Eskapisme er hvor tid og rum synes at forsvinde, hvilket kræver både aktiv deltagelse og fuldstændig fordybelse. En æstetisk oplevelse derimod, som f.eks. smuk kunst på væggene, kræver kun fuldstændig fordybelse og ikke nødvendigvis aktiv deltagelse
Den horisontale akse viser gæsternes deltagelse i oplevelsen, hvorimod den vertikale akse viser gæstens oplevelsesværdi. En høj oplevelsesværdi/tilegnelse kommer til udtryk, når gæsten er beskæftiget og oplevelsen siver ind i gæstens bevidsthed. En lav oplevelsesværdi/opslugthed, kommer derimod til udtryk når gæsten fordyber sig og bliver følelsesmæssigt berørt, og/eller gæsten bliver virtuelt eller fysisk en del af oplevelsen.
Se 2 nedenstående eksempler på oplevelseskompasset
Nysgerrig på at lære mere om oplevelseskompasset? Fordyb dig i nedenstående materiale!
OPLEVELSESKOMAPSSET
Arbejdsark: Oplevelseskompasset
Se video om oplevelseskompasset: Oplevelsesøkonomi 2_Oplevelsesdomæner og Sansogram - YouTube
Læs om oplevelseskompasset i “Skab oplevelser” af Casper Bratvold et al. s. 46 - 52
 
                         
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
               
            
              
            
            
          
              