AFLEVERING & EKSAMEN

Praktisk produkt og disposition

For at afslutte uddannelsen skal du aflevere et praktisk produkt og en skriftlig disposition.

Herefter skal dette præsenteres til en mundtlig eksamen.

Vi afslutter faget med en eksamen.
For at være berettiget til at gå til eksamen skal du have afleveret din opgave i form af det, man kalder et praktisk produkt og en disposition.
Dette danner grundlag for den mundtlige eksamination.

Dispositionen skal afleveres via skolens elektroniske system - kaldet Wiseflow senest den aftalte dag - oftest vores sidste undervisningsdag.

Linket til Wiseflow kommer på den mail, der er blevet oplyst ved tilmelding til faget.

Det praktiske produkt skal tages med til eksamen.

Formkrav til et praktisk produkt er:

  • At den studerende gennem det praktiske produkt viser sine evner til at omsætte teori til et praktisk produkt.

  • At den studerende præsenterer sin løsning, som f.eks. en uddybet plan for konfliktforebyggelse, en uddybet struktur for opbygningen af en svær samtale etc. Det kan også være opbygningen af et ledermøde, du skal afholde for at inddrage medarbejderne i dine tanker om jeres trivsel, dit oplæg til jeres trivselspolitik/leveregler med anvisninger af handlinger ved konflikter, ledermøde med fokus på hverdagens paradokser, m.v.

Formkrav til disposition er:

  • At den har et omfang på maksimum to A4-sider, og desuden er vedhæftet en litteraturliste.

  • At den skitserer en problemstilling og en problemformulering indenfor faget.

  • At den i stikordsform angiver det teoretiske grundlag for det praktiske produkt.

  • At den sammen med det praktiske produkt danner grundlag for den mundtlige eksamination.

Eksempel på praktisk produkt

  • Et billede af en model med tilhørende data, mål der beviser at modellen er brugt i praksis

  • Et referat af et afholdt ledermøde/p-møde med tilhørende teori/model/mål der har været

  • En handleplan med tilhørende data, mål m.m. der beviser at handleplanen er i proces

Anbefaling til en forside til dispositionen:

  • Fagets navn: Organisering

  • Titel -og evt. undertitel: xxx

  • Dit fulde navn: xxx

  • Din vejleders navn: Marie Elley Bendtsen

  • Uddannelsesinstitutionens navn: xx

  • Dato

  • Eventuelt påtegning, hvis ”fortrolig”

Min erfaring er, at du derudover med fordel kan beskrive:

  • Din problemstilling

  • Din problemformulering

  • Kort beskrivelse af de teorier/modeller som du har valgt at analysere din problemstilling igennem

  • Kort beskrivelse af metoden/processen du har været igennem for at komme frem til det praktiske produkt. Med andre ord, hvilken data har hjulpet dig frem til resultatet.

  • Data kan være samtaler, observationer, statistik, målinger, bookinger m.m.

Del af et praktisk produkt billede fra møde.

Kildehenvisning:

Når du skriver om en teori eller et datamateriale, skal du lave en kildehenvisning med referencer i form af litteraturhenvisninger, der anbringes i teksten som eksempelvis: “(Klausen, 2009)”.

Den henviste litteratur skal kunne findes i litteraturlisten.

Noter og referencer:

Noter og referencer, der har karakter af kommentarer til eller uddybning af teksten, anbringes som fodnoter eller slutnoter.

Overblik over elementerne til eksamen

Problemstilling

I en problemstilling forklarer du baggrunden for opgaven og problemformuleringen. Du fortæller læseren, hvad du vil undersøge. En problemstilling beskriver bredt, hvilken udfordring man ønsker at undersøge. Hvorfor er den relevant for dig at undersøge? Hvorfor er den relevant for virksomheden at undersøge?

Her er et eksempel på en problemstilling:

Vores organisation forventes at vækste kraftigt de næste år, så jeg ikke kan være så tilstedeværende i den daglige drift, som jeg har været tidligere. Det betyder, at jeg skal udvikle mit lederskab således, at medarbejdere i et langt større omfang kan løse deres daglige konflikter uden min medvirken samtidigt med, at der skal være høj trivsel. Det betyder, at jeg skal udvikle deres viden og værktøjer til at kommunikere med hinanden, hindre klikke-dannelse eller konflikter, så de kan arbejde bedst muligt sammen i høj trivsel.

Problemformulering

Hvordan kan jeg som leder udvikle mine medarbejdere, så de bliver i stand til at identificere og nedtrappe konflikter i de daglige samarbejde ved at coache dem sammen og hver for sig?

Data/viden du indsamler til at undersøge problemstillingen - og komme frem til dit praktiske produkt

Spørgeskemaer, statistik som sygefravær/ medarbejderomsætning m.v. - det er alt, der kan tælles (KVANTITATIV DATA).

Velegnet hvis du:

• Ved hvad du vil have svar på

•Undersøger et større antal svarpersoner.

•Ønsker viden om statistiske sammenhænge.

•Ønsker noget du kan måle, fx trivsel

Interviews/samtaler/møder/coaching/feedback samtaler/svære samtaler m.v.
(KVALITATIV DATA)

Velegnet hvis du:

•Gerne vil have mere nuancerede svar.

•Vil have mulighed for uddybende spørgsmål.

•Have viden om flere perspektiver, som du måske ikke har tænkt over. Fx MUS-samtale, feedbacksamtaler

Observationer - det du ser og oplever
(KVALITATIV DATA)

Velegnet hvis du:

•Vil undersøge adfærd, handlinger og samtaler.

•Undersøger forskellen på det, vi siger, og det vi gør.

•Have viden om, det vi gør uden at tænke over det. Fx observatør til en samtale.

•Erfaringer fra dine coachingsamtaler herunder den efterfølgende feedback

Empiri

Data bliver til empiri, når det foreligger i en form, som kan bruges til analyse.

Sådan laver du empiri:

  1. Data indsamles

  2. Data bearbejdes

  3. Data er blevet til empiri

  4. Empiri bruges til analyse

Analysen vil du præsentere til eksamen.

Det kan være en analyse af medarbejdernes adfærd eller din egen udvikling, og hvordan det er blevet oplevet af andre.

Skabeloner du kan lade dig inspirere af