Housekeeping, kultur og kommunikation

Fire apps, der er gode at kende

SayHi

Translator

Google Translate

Duolingo

Træning af ord - rengøring pt. 2

Deltagerne skal opdeles i grupper med kolleger med fælles sprog – modersmål/engelsk/dansk

  • Opgave 1

    Træn ordene

    Hent opgaven her

    - Oversæt ordene til eget sprog vha. oversættelsesapp.

    - Træn de danske ord ved at øve jer på at læse dem højt.

    - Efter at have hørt ordet blive udtalt på oversættelsesapp, skal I én ad gangen gentage ordet 3 gange.

  • Opgave 2

    Vælg det rigtige ord

    Hent opgaven her

    - Opgaven går ud på, at I skal vælge det rigtige ord, der passer til billedet.

  • Opgave 3

    Sig ordene højt

    Hent opgaven her

    - Der skal blandes nye grupper.

    - I skal skiftes til at pege på et billede, og så skal de andre i gruppen sige ordet højt – man må gerne bruge billederne fra opgave 1, hvis man har brug for hjælp.

  • Opgave 4

    Description goes here

Træning af samtaler med ordene

I skal oversætte sætningerne til eget sprog.
I skal udtale sætningerne efter at have hørt dem på oversættelsesappen.
I skal skiftes til at spørge- og svare.

A = er den, der spørger
B + C = er dem, der svarer

Eksempel 1:

A: Har du en gul klud?

B: Ja, værsgo – her er en gul klud.

C: Nej desværre, jeg har ikke rød klud.

Eksempel 2:

A: Kan du hjælpe med at gøre værelse 13 rent?

B: Ja, det kan jeg godt hjælpe med.

C: Det har jeg desværre ikke tid til lige nu.

Hvem er jeg

Med denne opgave skal I træne jeres brug af oversættelsesappen.

Der skal dannes nye grupper med 3 deltagere i hver.

I skal fortælle om jer selv, så det kan oversættes af de andre i gruppen på deres eget sprog.
Her foreslår vi, at I benytter jer af Translator app’en, da den f.eks. kan oversætte tigrinsk til ukrainsk.

Fortæl de andre i gruppen:

- Om du har nogle børn
- Om du er gift
- Hvilken slags mad du godt kan lide at spise

Træning af samme- og nye ord

Deltagerne skal opdeles i grupper med kolleger med fælles sprog – modersmål/engelsk/dansk

  • Opgave 4

    Forbind ord og billede

    Hent opgaven her

    - Prøv at huske ordene fra sidst - og forbind ordet med det rigtige billede

  • Opgave 5

    Vælg det rigtige ord - nye ord

    Hent opgaven her

    - Opgaven går ud på, at I skal vælge det rigtige ord, der passer til billedet.

  • Opgave 6

    Billeder, der beskriver ordene

    Hent opgaven her

    - Prøv at lave gæt og grimasser, hvor I skiftes til at vælge et billede, som skal gengives med ansigt/fagter, og så skal de andre i gruppen gætte, hvilket billede der er valgt - og sige de danske ord for billedet.

Træning af samtaler med ordene

I skal oversætte sætningerne til eget sprog.
I skal udtale sætningerne efter at have hørt dem på oversættelsesappen.
I skal skiftes til at spørge- og svare.

A = er den, der spørger
B + C = er dem, der svarer

Eksempel 1:

A: Huskede du at lægge sengetøjet i vaskemaskinen?

B: Ja, det gjorde jeg for en time siden.

C: Nej, det har jeg glemt. Tak fordi du lige minder mig på det.

Eksempel 2:

A: Huskede du at tjekke, om badeværelset skulle have skiftet håndklæder?

B: Ja, jeg har allerede udskiftet håndklæderne.

C: Nej, men jeg tjekker lige om lidt.

Hvem er jeg

Med denne opgave skal I træne jeres brug af oversættelsesappen.

Der skal dannes nye grupper med 3 deltagere i hver.

I skal fortælle om jer selv, så det kan oversættes af de andre i gruppen på deres eget sprog.
Her foreslår vi, at I benytter jer af Translator app’en, da den f.eks. kan oversætte tigrinsk til ukrainsk.

Fortæl de andre i gruppen:

- Hvad du synes, du er god til
- Hvad du godt kunne tænke dig at blive bedre til
- Hvordan du fejrer fødselsdag

Case

Charlie er træt. Hun har ikke sovet hele natten. Hun glemmer at hilse på gæsterne.
Hvad siger vi til Charlie?
Vælg ét eller flere svar:

1. Du skal huske at hilse.

2. Du gør ikke dit arbejde rigtigt.

3. Jeg vil ikke arbejde sammen med dig.

4. Ved du, at du glemmer at hilse?

5. Jeg kan se, at du er træt. Har du brug for hjælp?

Case

Amanda er kommet til at bytte om på kludene, så hun bruger den røde klud, der skal bruges på badeværelset, til at gøre rent på værelset.
Hvad siger vi til Amanda?
Vælg ét eller flere svar:

1. Du gør det helt korrekt.

2. Det er vigtigt, at kludene bliver brugt til de rigtige rum.

3. Jeg går i gang med at støvsuge.

4. Du bliver nødt til at gøre værelset rent på ny med den rigtige klud.

5. Jeg vil ikke arbejde sammen med dig.

Case

Simone kommer til at vrisse ad en kollega, som bliver ked af det og går sin vej.
Hvordan reagerer vi på denne reaktion?
Vælg ét eller flere svar:

1. Reagerer ikke, fordi der er for travlt.

2. Siger til Simone, at hun er en rigtig god kollega.

3. Siger til Simone, at hun skal tænke over, hvordan hun snakker til andre.

4. Siger til Simone, at hun burde fyres.

5. Går efter kollegaen for at sikre, at hun er okay.

Case

Charlotte bærer på en meget tung kasse på en uhensigtsmæssig måde.
Hvad siger vi til Charlotte?
Vælg ét eller flere svar:

1. Du er godt nok stærk.

2. Har du brug for hjælp?

3. At hun skal skynde sig, fordi der er travlt.

4. Husk nu at du skal løfte rigtigt, så du passer på dig selv.

5. Vil du snart med ned og spise frokost?

Case

Marie møder en gæst, som er meget ubehagelig over for hende. Gæsten råber og siger skældsord.
Hvordan skal Marie reagere?
Vælg ét eller flere svar:

1. Hun skal råbe tilbage.

2. Hun skal fjerne sig fra situationen og gå til nærmeste leder.

3. Hun skal sige til gæsten, at hun ikke gider gøre deres værelse rent.

4. Hun skal bede gæsten om at behandle hende ordentligt.

5. Hun skal kaste en våd klud i hovedet på gæsten.