7. Risiko og ulykker, instruktioner/introduktion af nye medarbejdere, kemi/stoffer på arbejdspladsen
Kort om emnet
Mange erfaringer viser, at de ansatte selv har det bedste kendskab til, hvornår deres arbejde indebærer risiko for arbejdsulykker – og hvorfor. Arbejdsulykker er pludselige hændelser i forbindelse med arbejdet, hvor en person kommer til skade. Og erhvervssygdomme er sygdomme, der kan sættes i forbindelse med arbejdet.
"Farlige stoffer" er generelt kemikalier eller metaller, som på grund af deres fysiske egenskaber er umiddelbart farlige og kan føre til alvorlig skade eller død af en række forskellige årsager. Nogle kan forårsage skade ved kontakt alene, mens andre kan forårsage skade gennem en kemisk reaktion med andre stoffer.
Hvorfor er emnet relevant for vores branche?
Der er opsat nogle rammer for arbejdsmiljøarbejdet i alle virksomheder og dermed også i branchens virksomheder.
Der er ofte i branchen en stor opmærksomhed på dele af arbejdsmiljøet som tunge løft, glatte gulve m.v. Men det at der er nogle formelle rammer for de arbejdsmiljøindsatser og drøftelser der skal være sikre et fokus i en travl hverdag.
Hvad står der om emnet i lovgivningen?
- Kilde: https://at.dk/arbejdsmiljoeproblemer/kemi/vurder-risikoen/
Hvor kan du søge inspiration?
- AES. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. www.aes.dk
https://www.apvportalen.dk/hotel-og-restauration
- Se videoen: ”Hvornår skal en ulykke anmeldes”?
- Se videoen: “Lær af arbejdsulykken”
- Se videoen: “Mind your back”
- Se videoerne: “Sikker på job med stuntmand Deni Jordan”
- https://at.dk/regler/bekendtgoerelser/arbejde-stoffer-materialer-kemiske-agenser-1793-sam/
- Arbejdspladsbrugsanvisninger - Hotel- og restaurationsbranchen
- Vejledning om oplæring og tilsyn
- FAKTA-ARK OM UNGE I RESTAURATIONS- BRANCHEN
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
Mere viden
På Arbejdstilsynets hjemmeside: www.at.dk findes der uddybende materiale i ”arbejdsmiljøvejviseren” for din branche, med konkrete eksempler på hvor man skal være særligt opmærksomme, og der er forslag til hvordan man kan undgå fremtidige ulykker/skader.
Undgå at smerter bliver en fast del af jobbet udarbejdet af BFA for Service og turisme