Service, oplevelser & værtskab
Service: Serviceydelser er uhåndgribelige aktiviteter som gæster ønsker udført. En service kan blive udført personligt, foran gæsten, eller forberedt på forhånd således, gæsten selv kan udføre den; så kaldt self-service.
Oplevelser: Oplevelser er begivenheder, som engagerer individer på en personlig måde. En oplevelse er mindeværdig og vækker følelser. Mindet om oplevelsen bliver i erindringen i lang tid efter selve oplevelsen. Gode oplevelser handler om at skabe emotionel værdi.
Værtskab: Værtskab handler om måden vi udfører vores service og oplevelser på. Godt værtskab giver gæsten en oplevelsen af engagement, og at du som gæst er vigtig og værdifuld. Alt i alt, giver det en følelse af at være velkommen.
Jan Gunnarson er en ekspert indenfor værtskab i vores branche.
Hør ham fortælle mere om det i videoen!
Jan Gunnarson fortæller også om vigtigen i relationer på arbejdspladsen.
Jeres gæster kan mærke stemningen!
Værtsskab centreres i sidste ende om menneskelige relationer. På overfladen adskiller vi os fra hinanden, men i vores indre er vi langt mere ens, end man umiddelbart forestiller sig – især når det kommer til, hvad vi som gæster søger og værdsætter i værtsgerningen. En vellykket vært er drevet af en iboende lyst og nysgerrighed for at skabe kontakt med gæsten, da dette er en del af kernen i værtsskabet. Derfor er det afgørende at have evnen til at forstå oplevelsen som en helhed. At kunne forestille sig det fulde billede af mødet med gæsten. Derfor er det essentielt at træde i gæstens sko, betragte helhedsoplevelsen fra deres synsvinkel og derigennem skabe rammerne for den optimale oplevelse fra begyndelse til slut.
Med omhu kan man udvise den bedste form for værtsskab, idet omhu betragtes som hjertet af værtsgerningen. Ved at lade omhu styre interaktionen med gæsten, møder man dem med respekt, empati og sympati – en indsats, der ikke går ubemærket hen.
Lidt mere om værtskab
Værtskab og de udfordringer som man kan støde på
Fra tid til anden står vi over for udfordringer og bump på vejen. Disse udfordringer kan omfatte manglende struktur, utilstrækkelig planlægning eller blot uenigheder. Indimellem kan mennesker vi møder, udvise adfærd som vi af forskellige årsager, finder svær at forstå. Dette kan potentielt underminere værtskabet. Derfor, er det afgørende at identificere udfordringer og hindringer i værtskabet, da dette åbner muligheden for at løse dem.