Om adfærd og assertiv kommunikation

 

LIDT OM ADFÆRD

Vi indeholder alle sammen det, der skal til for at vi trives og vokser i vores arbejdsliv.
Et af de vigtigste bidrag til dette er bevidstheden om egne og andres styrker. Det viser sig nemlig, at hvis vi identificerer og fokuserer på vores styrker kan det tilføre både engagement, trivsel og glæde.
Både hos dig selv og hos andre.

Man skal også skærpe sin bevidsthed om, at ens styrker kan blive for meget. Andre kan blive irriteret, eller reagere utilsigtet eller energien kan blot forsvinde i rumme. Det kommer ofte til udtryk når man står over for sin modsætning, som har en anden adfærd end den man selv foretrækker og finder naturlig.

Kender du ikke dem der siger: Sådan er jeg bare….når man peger på nogle ting, som man ikke synes er okay.

Det går ikke.
Vi skal arbejde aktivt med at bruge vores styrker rigtigt og blive bevidst om vores udviklingspunkter i forhold til den adfærd der kan dræne andre for energi.

Med bevidsthed om vores egen adfærd, kan vi:

  • Bedre kende og udnytte vores styrker

  • Får en øget rummelighed for andres styrker

  • Lærer at kommunikerer forskelligt, til forskellige mennesker

Når vi taler adfærd i den her sammenhæng tager vi udgangspunkt i 4 forskellige arketyper.
Vi indeholder alle lidt af det hele, men ofte har vi en primær profil, som vi genkender, specielt i udfordrende situationer.

Når vi omgåes andre mennesker, opstår der ofte situationer hvor det bliver tydeligt at vi oplever tingene forskelligt. Vi reagerer forskelligt og vi ender derfor også oftest forskellige steder.

Ved at blive bevist om sin egen og andres adfærd, kan man anvende gode kommunikationsværktøjer til at være tydelig med hvad man kunne ønske sig, spørge nemmere ind, og kunne sige til og fra, turde sætte sine grænser og håndtere kritik konstruktivt.

Jo bedre du er til at være bevist om din egen og andres adfærd, samt mestre assertiv kommunikation, desto højere gennemslagskraft har du blandt din omgangskreds, kollegaer og medarbejdere.

Det betyder, at du har lettere ved at blive hørt og forstået, og at andre har tillid til dig. Det har også den fordel at man får færre uenigheder, fordi man ofte stiller nysgerrige spørgsmål i stedet for at dømme andre.

De 4 arketyper defineres:

  • PRODUCENTEN - DEN RØDE PROFIL

  • ENTREPRONØREN - DEN GULE PROFIL

  • ADMINISTRATORERN - DEN BLÅ PROFIL

  • INGEGRATOREN - DEN GRØNNE PROFIL


DEN RØDE PROFIL:

  • Er stræbsom og præstationsorienteret

  •  Målrettet – resultatet frem for alt andet

  •  Går i spidsen

  •  Går gerne alene i front

  •  Søger fuld indflydelse på tingene

  •  De der ikke passer ind, bliver efterladt

  •  Er hurtig til at straffe og belønne

Den store svaghed kan være, at han/hun vil alting selv, og derfor har svært ved at stole på andre. Han/hun kan have svært ved at acceptere andres metoder.

DEN GULE PROFIL

  • Er eventyrlystne og modige

  •  Udadvendt og fuld af energi

  •  Ideerne kan komme i så en lind strøm – at det kan være for overvældende

  •  Er ikke bange for at tage en risiko eller gribe chancen

  •  En farverig person med et malende, beskrivende sprog

  •  Kan lide frihed til selv at skabe

Den store svaghed er uforudsigeligheden. Fordi han/hun ofte tænker hurtigt, og skifter også mening med samme hast. Kan være for langt foran alle andre.

DEN BLÅ PROFIL:

  • Detaljeorienteret

  •  Logisk og fornuftig

  •  Vedholdende og ofte viljestærk

  •  Lægger planer og gennemføre dem

  •  Sætter pris på rutiner, ritualer og procedurer

  •  Bange for at lave fejl

  •  Meget interesseret i fakta

Den store svaghed kan være manglende mod – angsten for at lave fejl. Han/hun vil gerne have styr på alt. Og at han/hun tror på sin egen ufejlbarlighed.

DEN GRØNNE PROFIL:

  • Er omsorgsfulde og hjælpsomme

  •  Venlig og vellidt af andre

  •  Er en god lytter

  •  Er sensitiv over for andres følelser

  •  Er ikke bange for at hjælpe andre

  •  Samarbejdsorienteret

  •  Loyal

Den store svaghed er, at han/hun er så let at lede på vildspor, fordi han/hun ikke tror ondt om andre. Kan være uenergisk og gemme det bag pseudomenneskelighed.

Med bevidsthed om adfærd i din værktøjskassen, er din indgang til Assertiv kommunikation bedre, og du arbejder med en løsningsorienteret og ligeværdig kommunikation

Assertiv kommunikation handler om at være tydelig.
Men i særdeleshed også at respektere både andre og andres måder at gøre tingene på og forstå verdenen på. Det betyder at man er bevidst om at få et samspil og en dialog med andre der skaber en god ligeværdig dialog og win-win situationer.

Det er en opfattelse og en kommunikation der signalerer:
Jeg er okay - du er okay.

ASSERTIV KOMMUNIKATION

Den tydelige giraf
Girafsprog
 er assertivt og bygger på en ikke-voldelig kommunikation. Man tager udgangspunkt i sig selv og er tydelig med de behov man har.

Ulvesprog er girafsprogs modsætning. Når man taler ulvesprog, så vurderer og anklager man den anden, hører det man vil høre og har svært ved at holde sig til sagen.

Du skal have styr på både din indre ulv, og den ydre. Ulve-sprog er angribende og ikke konstruktivt. En ulv kan komme til udtryk inden i os selv ved “ hvorfor havde jeg ikke tænkt på det” “ jeg er heller ikke så god som de andre” mv.
Den ydre ulv angriber.
Snakker Du-sprog, afbryder, stiller ledende spørgsmål placerer skyld og skam, og fastholder eget princip.
Du skal være bevidst om at tale girafsprog.
En giraf bliver på egen banehalvdel og tager ud fra egen oplevelser, den har forståelse for forskeligheder og føleler, og lytter med empati.

Giraffen kommunikerer i jeg-sprog, og er nysgerrig med åbne spørgsmål. Giraffen adskiller fakta fra følelser og tager ansvar for relationen og situationen.
Giraffen kommunikerer på konfliktrappens niveau 1

I stedet for at bruge tid på at angribe hinanden, finde hvem der har gjort fejlen, bebrejde hinanden, blive vred/skuffet fordi andre ikke gør, det der er aftalt så kan man agere som ‘Giraf’.

Det betyder at man bliver tydelig med at formidle, hvad man oplever, hvad det gør ved en og hvad det har af konsekvenser for ens egne handlinger - herefter må man bruge tid på at høre den andens perspektiv - og finde en løsning derfra.

Reflekter over denne situation: