Prisfastsættelse og salgskanaler


Prisfastsættelse af en afgørende disciplin for en virksomhed. For hoteller mv. gælder det særlige forhold, at produktet eller varen ikke kan ligges på lager. Det værelse, der ikke er solgt i dag, kan ikke sælges i morgen. Branchen arbejder derfor med ‘revenue management’ eller indtægts styring til optimering af prissætning gennem fx dynamisk prisfastsættelse.

Kundesegmentering handler om at opdele virksomhedens kunder i grupper efter deres adfærd, købsadfærd, booking mv. Gennem kundesegmentering kan hotellet eller restauranten arbejde med at ‘pakke’ kapaciteten (værelserne, stolesæder, konferencelokaler mv.) bedst mulig i forhold til at sælge mest mulig kapacitet til de bedst betalende kunder. 

Der er flere metoder til prisfastsættelse i af ydelser. For hotel og restauranter er det vores erfaring, at der primært er 3 metoder, som ledelsen kan vælge at prisfastsætte efter:
  1. Kostpris tillagt fortjeneste - procent eller kroner
  2. Konkurrentbaseret
  3. Værdibaseret.
Som en del af prisfastsættelses opgaven, indgår også en vurdering af, hvilken betydning en ændring af prisen, har for salget. Priselasticitet er det teoretiske begreb for denne vurdering, der lægges til grund for en beslutning om at ændre prisen.