Strategisk analyse
Strategisk analyse er sammen med regnskabs analysen fundamentet for virksomhedens fremtidige forretningplan. Den strategiske analyse bidrager således til at se op i helikopteren, og træffe nye store og små valg, fx i forhold til virksomhedens fremtidige valg af kundesegmenter, prisfastsættelse, serviceniveau mv.
Her kan du downloade et kort uddrag fra økonomibogen for branchen, den seneste udgave, der udgives i august 2020.
I afsnittet præsenteres Boston Modellen, SWOT og TOWS mv.
Prissætning er en afgørende disciplin i forhold til den økonomiske styring.
Prisstrategien er dermed en del af den samlede strategi for virksomheden, herunder det årlige budget. Under prisstrategi træffes beslutninger i forhold til, hvor dynamisk prissætning man ønsker, og hvordan virksomheden skal positionere sig i forhold til konkurrenter mv. Disse beslutninger bygger bl.a. på viden og indsigt omkring markedsforhold. Hvert kundesegment har forskellige konkurrenter, og skal derfor ofte prisfastsættes i forhold til forskellig strategi.
En metode til at få styr på positionering i forhold til konkurrenterne er at indsamle viden om de parametre, der har betydning for kundernes valg af dit produkt. På et stærkt konkurrencebaseret marked, kan fx reviews være afgørende som parameter for den pris, der kan sættes. Det kan også være forhold som forskelle i beliggenhed, koncept eller andet. Du kan evt. udarbejde denne positionering øvelse med din ledergruppe og/eller høre dine kollegaer i branchen, hvem de opfatter som dine konkurrenter.
Her kan du se et par korte videoer om de strategiske analysemodeller; Balance scorecard og SWOT-TOWS